10 tips om beter te presteren op het werk

Er zijn maar weinig mensen die op hun werk volledig naar hun mogelijkheden presteren. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de overvloed aan afleiding en storende invloeden waaraan ze vrijwel onafgebroken blootstaan. Gebaseerd op neurowetenschappelijke studies en eigen onderzoek, komt werkomgevingsspecialist Steelcase met 10 tips om beter te denken.

1. Bepaal je doel

Om gericht te kunnen denken en werken, is het nodig dat je brein weet dat een taak afgebakend is. Je taken en meetings een duidelijk begin- en eindpunt geven, helpt je hersenen om optimaal gebruik te maken van de beschikbare resources.

2. Kijk naar buiten

Het is niet voor niets dat je vaak de beste ideeën krijgt als je onder de douche staat, autorijdt of aan het rennen bent.  Het werkt doorgaans goed om een probleem bewust even te laten voor wat het is en je brein ondertussen onbewust zijn werk te laten doen. Kijk even naar buiten, het zal helpen om je hersenen te laten ontspannen.

3. Maak een to-do list

Door gestructureerd een lijst van taken af te werken, activeren we ons beloningssysteem, motiveren we onszelf en beperken we het gevoel van stress.

4. Denk in het hier en nu

Mindfulness – je gedachten in het hier en nu houden – geldt als één van de beste manieren om je hersenen te trainen en beter te leren denken.

5. Take a break

Net als ons lichaam, worden ook onze hersenen op een bepaald moment moe. De capaciteit van het menselijk brein is beperkt. Zorg voor tussentijdse doelstellingen en neem tussendoor voldoende pauzes om je hersenen de broodnodige rust te geven.

Ontdek hier de andere tips