15 tips om de dag ontspannen te beginnen

Het is voor werknemers met een drukke agenda vaak moeilijk goed voor hun lichaam te zorgen. Daarom heb je tools nodig om je lichaam en geest te ontspannen. Voor, tijdens en na het werk.

Moet je je ‘s ochtends vaak haasten om op tijd op je werk te zijn? Heb je geen tijd om te ontbijten? Kom je er op je werk achter dat je net dat ene belangrijke document thuis hebt laten liggen? Dat geeft stress, en daar kan je iets aan doen.

1. Niet snoozen
Zet je wekker en beloof jezelf wanneer je gaat slapen dat je de volgende ochtend niet gaat snoozen. Als je te laat opstaat, en moet stressen om op tijd op het werk of bij je klant te geraken, is dat meteen al een stresserend begin van de dag.

2. Koude douche
Loop dan naar de badkamer en stap onder een koude douche. Luidkeels zingen toegestaan. Het effect van de koude douche: je bent direct wakker, je cellen gaan hard aan de slag om je lichaam weer warm te maken. De koude douche verhoogt je weerstand. De truc is vooral niet nadenken, het is een kwestie van die koude kraan aan te zetten en eronder te stappen.

3. Stretch 1 tot 10 minuten
Rek je goed uit, draai even je schouders, je polsen en je hoofd. Hierdoor gaat de energie in je lichaam stromen en zorg je ervoor dat je je lichaam flexibel houdt. Merk je tijdens de oefeningen in de ochtend dat een bepaald gebied erg stijf is, doe dan gedurende de dag een specifieke oefening om daaraan te werken.

4. Kleed je aan met goeie muziek
Wie zegt dat de ochtend stresserend is? Zet je favoriete muziek aan. Je zal merken dat het klaarmaken een stuk leuker wordt als je ondertussen je lievelingsnummer kan meezingen.

5. Snuif frisse ochtendlucht op
Als je niet zo van yogaoefeningen houdt, sta dan op en gooi het raam open, of beter nog: maak een lekkere wandeling. Wat is er nu lekkerder dan de geur van de ochtend? Adem een paar keer heel diep in en uit, en laat je lichaam wakker worden. De ochtend ruikt speciaal.

Lees de andere tips op Jobat