4 stappen om beter met stress om te gaan

Positief met stress omgaan, is een kunst. Gelukkig kan je het leren.

“Bij een grote dosis stress zullen veel mensen zich helaas wenden tot ongezonde, schadelijke mechanismen om ermee om te gaan en hun pijn te verdoven”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. Er zijn nochtans eenvoudige, gezonde manieren om stress te verlichten. “Een mooie wandeling maken, naar een luchtige film kijken, een ontspannend bad nemen, met een huisdier spelen, in een dagboek schrijven, in de tuin werken, een massage krijgen, met een goede vriend praten, ... Of het uiten van je stress door middel van creatieve inspanningen zoals muziek, schrijven en kunst. Ook goed gevoede lichamen zijn beter in staat om bepaalde zaken effectief het hoofd te bieden. Genoeg slaap en het verminderen van de tijdelijke pieken van cafeïne en suiker zijn allemaal gunstige manieren om de stress in je lichaam te verminderen.”

Als we spreken over stress, gooien we (te) veel op één hoop. “Je moet eigenlijk een onderscheid maken tussen de stressor (de oorzaak van de stress), en de stressrespons (de reactie op de stressor)”, aldus loopbaancoach Annelies Quaegebeur.

“Het aanleren van effectieve stressmanagement technieken kan helpen om datgene wat oncontroleerbaar lijkt toch te gaan controleren. Deze technieken helpen op een gezonde manier om te gaan met de obstakels in werk en privéleven en zullen je mentale gezondheid verbeteren.”

4 stappen om beter met stress om te gaan

De vier A's: Afwenden, Anders maken, Aanpassen en Accepteren van de stress

“De "Vier A's" is een goede techniek om met stress om te gaan: het afwenden of vermijden van de stressor, het anders maken of veranderen van de stressor, het aanpassen aan de stressor, en het accepteren van de stressor. HelpGuide.org is een non-profitorganisatie met deskundig advies voor het oplossen van gezondheidsproblemen en ontwikkelde deze techniek.”

Lees verder op Jobat