5 tips voor een stimulerende werkomgeving

Zitten en typen: zo brengen velen onder ons de werkdag grotendeels door. Bovendien staan we onder tijdsdruk, en besteden we minder aandacht aan onszelf. Gelukkig zijn er manieren om de uren op kantoor gezonder en aangenamer door te brengen.

1. Bedrijfsyoga
Als de werknemers zen zijn, dan zal het bedrijf daar ook baat bij hebben. Dat is de filosofie van werkgevers die yoga aanbieden op het werk. De oefeningen kunnen in werkkleding, zittend in een stoel worden uitgevoerd. Je kan zelfs aan je bureau blijven zitten, al is het aangeraden om je even terug te trekken in een vergaderruimte. De basistechnieken hebben betrekking op ademhaling, lichaamshouding, spierspanning en focus. Als je die onder de knie hebt, kan je eindeloos variëren. Tien minuten per dag: meer heb je niet nodig om bewuster, flexibeler en creatiever te zijn op je werk.

2. Sweatworking
Heb je ’m? ‘Sweatworking’ is een samentrekking van de Engelse woorden ‘sweat’ en ‘networking’. De nieuwste trend in Amerika houdt in dat je jezelf in het zweet werkt tijdens het netwerken. In plaats van te vergaderen tijdens een lunch of je collega’s beter te leren kennen na het werk, worden werknemers aangemoedigd om hun contacten te onderhouden tijdens een gezamenlijke sportsessie. Zo bieden een heleboel Amerikaanse sportscholen speciale groepskortingen aan. In ons land moet sweatworking nog doorbreken, maar niets houdt je tegen om je volgende vergadering in de fitness te plannen.

Lees de andere tips op Metrotime