7 tips om taken af te krijgen

Intuïtie is er op vertrouwen dat je op het juiste moment aan de juiste taak zal
beginnen. Je hebt hiervoor een correct ingevulde agenda nodig waar je dagelijks een blik op werpt. Maar in plaats van telkens op een lijstje te gaan kijken, begin je aan een taak als de gedachte eraan komt bovendrijven. Daar concentreer je je dan volledig op en je werkt eraan door tot je ze hebt afgerond. Daarna pas neem je tijd voor de volgende. Het is een manier om vloeiend om te gaan met de tijd, om te drijven op je gevoel. De volgende tips helpen je hierbij.

1. Doe één ding tegelijk en maak het af
Doe het één na het ander, telkens één ding tegelijk. De hond uitlaten en met een vriendin bellen bijvoorbeeld doe je na elkaar. Daardoor kan je je volledige aandacht aan die ene activiteit besteden, en zal dat kalmte in je werk brengen. Eenmaal het ene af is, weet je dat je aan het volgende zal beginnen.

2. Sta stil bij wat je doet en aanvaard de handeling
Neem een moment om je te realiseren dat de taak of bezigheid die je gekozen hebt de enige hoofdtaak is van dat precieze moment. Praktisch doe je dat door er even bij stil te staan, het liefst aan het begin van de activiteit. Het resultaat zal zijn dat elke actie, groot of klein, met natuurlijke aandacht vervuld wordt. Aanvaard elke handeling volledig als jouw taak voor het moment en geef je eraan over. Blijf flexibel, het is normaal dat je niet de hele tijd met volle aandacht bij de handeling kan zijn.

3. Schep 'witjes' tussen activiteiten
Neem na ongeveer veertig minuten, of wanneer je aandacht verslapt, een korte pauze. Ook wanneer je een taak beëindigt, las je 'een witje' in. Dat betekent dat je je geest vrij rond laat gaan. Doe iets waarbij je geen verstandelijke inspanning moet verrichten, zoals een luchtje scheppen of een kop koffie halen. Daardoor geef je je geest rust en maak je ruimte voor ingevingen.

4. Geef volle aandacht aan 'aankloppers'
Komt iets tussendoor, zoals een collega die hulp nodig heeft of een telefoontje, onderbreek je hoofdbezigheid dan en schenk je volledige aandacht. Door helemaal te switchen ervaar je de onderbreking als een afzonderlijk item in plaats van een storende factor. Je blijft ook niet tussen twee dingen in hangen. Wil je graag doorwerken, dan kan dat natuurlijk ook. Schiet je iets te binnen wat je straks nog moet gaan doen, dan is dat ook een 'aanklopper'.
Visualiseer even wat je moet gaan doen om de taak uit te voeren. Nu ben je er innerlijk op voorbereid en zal je gevoel later aangeven wanneer het een goed tijdstip is om die actie te verrichten. Ter controle kan je die actie in je agenda zetten.

Lees het vervolg op HRcommunity