7 tips voor meer harmonie op kantoor

Een organisatie bestaat uit een mix van mensen, met verschillende persoonlijkheden, eigenaardigheden, doelen en uitdagingen. Ervoor zorgen dat ze goed met elkaar door één deur kunnen vergt dan ook de nodige inzet, verzekert Jacqueline Whitmore, expert in business etiquette.

Op het platform van Entreneur.com beschrijft ze zeven manieren om te komen tot meer harmonie op kantoor:
1. Zeg dankjewel. Mensen werken hard en houden van complimenten, maar kunnen het gevoel hebben niet te worden gezien. Door de tijd te nemen een prestatie te erkennen, hoe klein die ook is, kan een persoon zich gewaardeerd voelen. Dus bedank collega’s niet alleen voor de grote klussen, maar ook als ze deur voor jou open houden, een kop koffie aanbieden of jou uitnodigen voor de lunch. En wees oprecht.
2. Zie de kleine dingen. Als een werknemer blij is met zijn werk, dan zal hij eerder geneigd zijn om een extra taak op te pakken of langer doorwerken om te helpen met een onvoltooid project. Hoe meer aandacht je hiervoor hebt, hoe meer tevredenheid en harmonie ontstaat in de kantooromgeving.
3. Vermijd achterklap. Hoewel roddelen op het moment zelf vermakelijk lijkt, bouwt het ondergronds wantrouwen op. Intern kan het weerstand en een kloof veroorzaken. Creëer een ‘no-gossip policy’ en handhaaf dat. Ook tijdens bedrijfsuitjes en dergelijke.

Lees de andere tips