8 praktische tips om tijd te winnen

Johan D’Haeseleer, timemanagementcoach, heeft een methodiek ontwikkeld om meer controle over je werk te krijgen. Wij bundelen ze hieronder in 8 praktische, makkelijk uit te voeren, tips …

 

1. Maak de eerste stap concreet
Last van uitstelgedrag? Dat komt doordat je de eerste stap van wat je moet doen niet helder hebt. Je moet het jezelf - en je brein - makkelijk maken en heel concreet in één actie je to do omschrijven. Soms vergt dat wat denkwerk. Daarom dat een deadline zo goed werkt: het verplicht je om na te denken over de eerste stap van een taak of project.

2. Beperk het aantal verzamelplaatsen van informatie
Je mailbox, sms’en, een kalender, het postbakje op kantoor, een hoopje papieren op je bureau op het werk, een hoopje op je bureau thuis, papieren op de keukentafel, mails thuis... Geen wonder dat het soms chaos is in je hoofd. Probeer de verzamelplaatsen en -momenten te structureren.

3. Doe eens een 'mind dump'
Zit je hoofd overvol? Schrijf alles op wat in je hoofd zit. Het zal serieus opluchten.

4. Meer slapen
De beste tip om minder uit te stellen, is meer slapen. Het verhoogt je wilskracht. Dat was ook mijn opa’s leuze: ‘Meer slapen en minder cola drinken.’

Meer tips op Jobat