9 redenen om vroeg op te staan

Het was ooit anders maar vandaag kan ik onmogelijk nog later opstaan dan 8 uur 's morgens. Mijn lichaam is er over de jaren aan gewend geraakt om zo veel mogelijk van het daglicht te willen genieten. Sommige mensen ervaren dat als een tragische tekortkoming, maar ik sta graag vroeg op, schrijft wellness website Divine Caroline. Ik wil me niet haasten terwijl ik me 's ochtends klaarmaak om te gaan werken en ik geniet van de rust op kantoor in de uren vooraleer de collega's arriveren. Voor een aantal mensen is er niets zo hatelijk als vroeg opstaan, maar zij die het kunnen volhouden genieten talrijke voordelen.

Meer 'ik'-tijd
Terwijl mijn partner keer op keer de 'snooze'-functie activeert, kan ik rustig douchen, het avondnieuws nog even bekijken en een aantal zaken opruimen. Wie vroeg opstaat wordt nog niet geconfronteerd met een lawine aan telefoons, e-mails of rondrennende gezinsleden. Dat extra uurtje gebruik je om te mediteren, lezen, fitnessen... m.a.w.: doen waar jij zin in hebt.

Regelmatige lichaamsoefening
Uit een studie gepubliceerd in het medisch magazine SLEEP (november 2006) blijkt dat wie 's ochtends lichaamsoefeningen doet beter slaapt dan wie 's avonds nog een rondje gaat lopen. Volgens de onderzoekers helpt ochtendgymnastiek om de circadiaanse ritmes van het lichaam in balans te brengen.

Vlotter woon-werkverkeer
In sommige grotere steden is het verschil tussen een vlotte ochtendspits en de totale chaos vaak niet meer dan 15 minuten. Ook de stress die een drukke ochtendspits met zich meebrengt leidt tot onverantwoord rijgedrag, toegenomen agressiviteit, overmatige snelheid en meer ongevallen. Voor wie per openbaar vervoer reist, maakt dat kwartier vaak het verschil tussen een comfortabele zitplaats en een rit in de de traditionele 'sardinedoos'.

Het voordeel van een goed ontbijt
Vele laatslapers moeten zich zo haasten dat ze er hun ontbijt bij inschieten en pas rond de middag hun eerste voedsel binnenkrijgen. De voordelen van een stevig ontbijt zijn in verschillende studies bewezen: met een gevulde maag voel je je beter en neem je ook betere beslissingen.

Meer kwaliteitstijd met de familie
Wie 's morgens een aantal huistaken kan afronden heeft 's avonds meer tijd om met aan het gezin (of met vrienden) te spenderen.

Hogere productiviteit
Uit een onderzoek van Yahoo! Finance bij 20 CEO's van bedrijven als Pepsi, Motorola, Avaya, en Xerox blijkt dat deze mensen één ding gemeen hadden: ze stonden allen zonder uitzondering voor zes uur 's morgens op. Allen antwoordden ook dat vroeg opstaan essentieel was voor hun productiviteit.

Verhoogde hersenactiviteit
Er zijn ook wetenschappelijke bewijzen dat het brein best functioneert in de ochtenduren. Uit een studie van de universiteit van Noord-Texas bleek dat studenten die vroeg opstonden betere resultaten haalden dan studenten die geregeld uitsliepen.

Minder stress
Wie de ochtenduren voor zichzelf heeft of op zijn minst meer tijd kan besteden aan taken zoals de kinderen klaarmaken voor school, transport naar school en/of het werk etc. rapporteert lagere stressniveaus, wat op zijn beurt leidt tot een betere gezondheid en minder neveneffecten zoals maagproblemen, haaruitval, slechte bloedcirculatie en andere kwalen, die bedrijven miljoenen euros per jaar kosten.

De wereld draait door, maar volgens jouw uurschema
Wie er in slaagt om dag na dag vroeg op te staan weet dat de wereld voor een korte tijd van hem is... tot de rest opstaat tenminste...

Bron: Express.be