9 tips om efficiënt te rekruteren via sociale media

Sociale media worden almaar meer ingezet in het kader van rekrutering en employer branding. Maar hoe begint u eraan? Deze checklist zet u op weg.

Kies de juiste kanalen
Facebook, LinkedIn, Google+ en Twitter kunnen een belangrijke meerwaarde betekenen bij uw zoektocht naar talent. Welke sociale media u moet gebruiken, is afhankelijk van uw doelgroep. Mikt u bijvoorbeeld op hogere profielen? Dan is LinkedIn aangewezen. Wilt u ook jongeren aantrekken? Overweeg dan ook minder voor de hand liggende kanalen zoals Snapchat en Instagram.

Bouw uw netwerk uit
Een database met cv’s van sollicitanten bijhouden heeft eigenlijk niet zo veel zin: die zijn na verloop van tijd toch niet meer up-to-date. Professionele platformen zoals LinkedIn zijn doorgaans actueler en betrouwbaarder. Ga er actief op zoek naar mensen met de juiste competenties en voeg ze toe aan uw netwerk. 

Overweeg betalende opties
Hebt u moeite om uw vacatures bij het juiste publiek te krijgen? Weet dat sociale netwerken zoals LinkedIn en Facebook u de mogelijkheid bieden om tegen betaling een specifieke doelgroep te bereiken.

Beoordeel uw kandidaten correct
Volgens een onderzoek van de toenmalige Hogeschool-Universiteit Brussel screenen drie op de vier werkgevers sociale netwerkprofielen van kandidaten om hen vooraf te beoordelen. ‘Zestig procent van hen vindt dat hij op basis van de foto kan beslissen of iemand geschikt is voor de job’, zegt professor Ralf Caers. ‘Nochtans kan amper één op de honderd werkgevers zo’n foto correct inschatten.’ Oordeel dus niet te snel. 

Meer tips op de site van Randstad