Bewegingsdriehoek remedie tegen zitten

Langdurig stilzitten ondermijnt de gezondheid. Maar wat doet u eraan? De 'bewegingsdriehoek' van het Vlaams Instituut Gezond Leven biedt het antwoord. Staand vergaderen of de trap nemen zijn een goed begin, maar denk ook aan een halte vroeger afstappen of naar het werk fietsen. Nog gezonder is minstens dertig minuten per week een sport beoefenen.

Goede voornemens

In het najaar lanceerde het Vlaams Instituut Gezond Leven, het vroegere ViGez, naast de nieuwe versie van de voedingsdriehoek, voor het eerst ook een driehoek voor beweging. De goede-voornemensmaand januari is beslist het ideale ogenblik om die even onder de loep te houden en de aanbevelingen onder de aandacht te brengen van uw medewerkers, meent Idewe.

Basisboodschap

'Beperk stilzitten en beweeg!' Dat is de basisboodschap van de bewegingsdriehoek. Bewegen is goed voor lichaam en geest. Wie voldoende beweegt, voelt zich vanzelf beter in zijn vel. Een gezonde mix van zitten, staan en bewegen hoort op het dagelijkse menu.

Sinds 2011 had de voedingsdriehoek al een bewegingslaag gekregen maar die maakte volgens steeds meer experts onvoldoende duidelijk hoe belangrijk meer bewegen wel is voor een gezonde leefstijl.

Idewe onderscheidt volgende punten van advies:

- Minder stilzitten: sta om het half uur recht en beweeg.
- Licht intensief bewegen: staand computeren of vergaderen zijn een voorbeeld.
- Matig intensief bewegen: fiets naar het werk en maak ’s avonds nog een wandeling.
- Hoog intensief bewegen: probeer minstens één keer per week te sporten.
- Stap voor stap: bouw geduldig regelmaat op.

Resultaat: Beweeg meer, werk beter!

Bron: gezondleven.be