Een nieuwe medewerker verwelkomen

Een goede introductieperiode van nieuwe medewerkers brengt veel voordelen voor bedrijven; de nieuwe medewerker leert de functie eerder aan, hogere productiviteit, kennis van de organisatie, organisatiebetrokkenheid, lager ziekteverzuim, lage vertrekintentie én minder (vroegtijdig) verloop.

Om nieuwe werknemers goed te informeren kun je een introductieboekje maken. Deze zaken mogen hierin niet ontbreken:

  • welkomstwoord
  • bedrijfsinformatie
  • organisatie
  • plan
  • huisregels
  • arbeidsvoorwaarden
  • sociaal beleid
  • ondernemingsraad
  • veiligheid
  • telefooninstructies
  • wetenswaardigheden: personenvervoer, bedrijfsrestaurant, brandbeveiliging, EHBO.

Een paar tips om de eerste weken van de nieuwe medewerker zo aangenaam mogelijk te maken:

  1. Zorg voor een checklist van dingen die er moeten gebeuren voordat een nieuwe medewerker start (laptop, manager op de 1e dag aanwezig, werkplek/materiaal in orde, ...)
  2. Zorg voor een goede opvang de 1e dag!
  3. Zorg voor een uitgebreid en gericht kennismakingsgesprek (van spelregels op de afdeling, ziekmeldingsprocedure tot uitleg van machines en procedures
  4. Zorg dat er een inwerkprogramma klaarligt en neem deze door met de nieuwe medewerker zodat hij/zij ook weet wat er de komende weken van hem/haar wordt verwacht
  5. Stel vast hoe lang de introductieperiode duurt
  6. Zorg voor een goede en actieve begeleiding tijdens de inwerkperiode; dit kan naast de leidinggevende ook een mentor/coach zijn
  7. Zorg dat de leidinggevende weet dat hij/zij eindverantwoordelijk is voor het inwerken van de nieuwe medewerker
  8. Zorg ervoor dat de medewerker regelmatig een gesprek met de leidinggevende heeft over de voortgang
  9. Eindig de introductieperiode met een gesprek, waarin wordt besproken hoe de inwerkperiode is verlopen