Fitnessoefeningen die je op kantoor kunt doen

Regelmatig sporten vraagt veel discipline en toewijding. De meest voorkomende reden waarom mensen te weinig sporten is een gebrek aan tijd. Je hoeft hiervoor echter niet per se naar het fitnesscentrum te gaan, je kunt overal sportten, ook op kantoor. Daarom enkele oefeningen die je snel op de werkvloer kunt doen.

  • Sta met je schouders ontspannen, strek je lichaam en raak met je tenen de top van je schoenen. Hierdoor neem je van nature de juiste positie aan. Hou je rug recht en laat je achterste zakken tot op twee centimeter van je bureaustoel. Hou dit tien seconden aan, zorg er wel voor dat je knieën achter je tenen blijven. Met de spieren in je achterwerk beweeg je vervolgens je lichaam weer in de startpositie.
  • Deze oefening traint je arm- en buikspieren. Hou je lichaam recht door je buikspieren op te spannen, terwijl je met je armen op je bureau leunt. Je ellebogen maken een hoek van 90 graden. Terwijl je deze positive aanhoudt, hef je elke knie tien keer omhoog. Vervolgens zak je vijf keer door je armen en maak je een pompbeweging. Herhaal de ganse oefening drie tot vier keer.
  • Met de volgende oefening train je de beenspieren. Sta recht, met je hoofd en schouders naar achteren. Gebruik je heupen terwijl je voorover buigt als je op een been staat, je andere been gaat naar achter totdat je bovenlichaam parallel met de vloer is. Hou dit gedurende drie seconden vol, ga dan terug naar je startpositie. Doe dit gedurende 1 minuut, wissel dan van been en herhaal dit aan de andere kant.
  • Deze oefening is goed voor je houding. Ga zitten met een rechte rug, adem vervolgens uit, recht je rug en maak je lichaam zo groot mogelijk. Hou dit aan en buig dan naar voor, je armen beweeg je naar boven door te doen alsof je een plafond boven je hoofd wegduwt.
  • Om je spieren te trainen en te verstevigen kun je altijd en overal gebruik maken van de zwaartekracht. Probeer dus elke gelegenheid aan te grijpen om te bewegen en je lichaam te trainen.

Bron: HLN.be