Gen Z: een nieuwe generatie zakenreizigers

Terwijl de millennials nog maar net zijn ingeburgerd op de werkvloer, staat de volgende generatie jongeren al weer in de startblokken klaar om aan hun carrière te beginnen. En een nieuwe generatie medewerkers, dat betekent ook een nieuwe generatie zakenreizigers. Maar wie is die ‘Generatie Z’ eigenlijk? En wat is hun invloed op de zakelijke reissector?

Generatie Z, kortweg Gen Z, wordt omschreven als de jongeren die geboren zijn tussen 1992 en 2010. Hoewel ze op het eerste gezicht veel gemeen hebben met hun voorgangers, Gen Y, zijn er belangrijke verschillen. Gen Z zijn de ‘digital natives’, staan realistischer in het leven en tonen meer ondernemerszin. Het is de generatie die opgroeit met een crisis, zowel financieel als maatschappelijk, en met klimaatverandering. Dat heeft gevolgen voor hun persoonlijke wereldbeeld, en voor de manier waarop ze met werken omgaan.

Werken gaat gepaard met zakenreizen. Daarom zette BCD Travel vijf zaken op een rij die van belang zijn om de jonge zakenreizigers van Gen Z te bereiken en te binden.

Bewust is het nieuwe zwart
Of het nu om geld, gezondheid of het milieu gaat: Gen Z weet waar ze mee bezig is. Een zakenreis zal een duidelijke meerwaarde moeten bieden boven chat, Skype en FaceTime. Ze reizen minder en selectiever en letten op zaken zoals de impact op het milieu en een persoonlijke experience (denk aan Airbnb).

Video wordt steeds belangrijker
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat Gen Z twee keer zoveel video’s op een mobiel toestel bekijkt dan oudere generaties, en dat 70% zelfs meer dan 2 uur per dag op Youtube spendeert. Ze groeien op met de mogelijkheden van video calls en conferences. Belangrijke middelen dus om op te nemen in het zakelijk reisprogramma en -aanbod.

Multitasken
De eerste generatie échte digital natives gebruikt per dag gemiddeld 5 verschillende schermen: smartphone, tablet, laptop, smartwatch en tv. Ze zijn hyper-verbonden, en verwachten van de rest van de wereld hetzelfde. Ook van hun travelmanager en reisagent.

8 seconden
Was de gemiddelde aandachtsboog van jongeren in 2000 nog 12 seconden, nu is dat nog maar 8 seconden. Het is dus zaak om zo snel mogelijk hun aandacht te trekken en vast te houden met relevante en persoonlijke boodschappen. Geen lange introducties, maar meteen zeggen waar het op staat, dat is wat ze willen. Een melding over een vertraagde vlucht? Die begint bijvoorbeeld met “Vlucht naar NY 2u vertraagd”. Dat is wat de reiziger op zijn telefoon of smartwatch te zien krijgt. De rest is bijzaak.

Persoonlijk contact = pluspunten scoren
Gen Z is opgegroeid in een tijdperk van self-service, en koopt bijna alles online, waar ze makkelijk informatie kunnen vinden en vergelijken. Dat geldt ook voor zakenreizen. Maar zitten jongeren met een complexe vraag over een reis of hebben ze een probleem? Dan scoor je pluspunten door hen zo snel mogelijk (lees: binnen enkele minuten) persoonlijk te helpen. Of dat nu via Facebook, Snapchat, WhatsApp, chat of gewoon telefonisch is.

Bron: BCD Travel