Hoe de verantwoordelijkheden van Management Assistants evolueerden

Zowat elke onderneming heeft een of meerdere management assistants of administratieve assistenten in dienst.Hun takenpakket is doorheen de jaren ook aanzienlijk veranderd. Dat blijkt uit een onderzoek van OfficeTeam. Bijna de helft (49%) van de 300 ondervraagde Belgische administratieve professionals heeft er almaar meer projecten en verantwoordelijkheden bij gekregen, en nog eens 38% stelt dat projecten sneller moeten worden opgevolgd. We namen de proef op de som bij management assistants Athena Versteijlen, Marie-Claire Chantraine en Ellen Houthoofd. Ook Maj Buyst, Director OfficeTeam, laat haar licht schijnen.

Management Assistant: brede verantwoordelijkheid
De job van management assistant beperkt zich allang niet meer tot puur administratief werk. Er komen heel wat andere verantwoordelijkheden bij kijken. Denk maar aan projectopvolging en andere ondersteuning. Athena Versteijlen, actief in de baggersector, bevestigt: “Er wordt almaar meer aandacht gevestigd op de operationele kant van de zaak. Zo verzorg ik niet alleen de administratieve ondersteuning, maar werk ik ook grotendeels mee aan de operationele verwerking.”

De lat ligt hoger dan vroeger, zegt ook Marie-Claire Chantraine: “Managers zoeken vandaag geen puur administratieve assistenten, maar geven de voorkeur aan een business partner/manager die hun takenpakket nagenoeg even goed kan beheren als zijzelf.” Bovendien hebben management assistants nu meer verantwoordelijkheid. “Vaak draag je zelfs de eindverantwoordelijkheid over bepaalde zaken.  Ik hoef niet meer altijd alles voor te leggen wanneer ik een beslissing moet nemen”, zegt Ellen Houthoofd.

Het is duidelijk dat de invulling van de job van management assistant sterk kan verschillen. Een complete en accurate functieomschrijving is dan ook een must. Op die manier trekt u de juiste kandidaten aan en stijgt de kans op een geslaagde aanwerving.

Lees verder op Robert Half