Kleuren op kantoor

Zit je momenteel op kantoor? Kijk dan eens rondom je. Veel kans dat je gevangen zit tussen grijze muren en dat je gezicht er vaal uitziet door de onbarmhartige TL-lamp boven je hoofd. Terwijl reclameboys volop experimenteren met geuren en kleuren -denk maar aan de geur van versgebakken brood in een warenhuis- hinkt de bedrijfswereld achterop. Bedrijven hebben vaak een te onpersoonlijke inrichting. Ze willen professioneel overkomen en maken daarom vooral gebruik van wit, zwart en grijs.

De klant die na een bezoek weer op straat staat, zal echter geen enkele indruk overhouden aan een bedrijfsidentiteit, en ook het personeel zelf voelt zich minder betrokken.

Hoe kan je op een eenvoudige manier met kleuren en geuren werken in een bedrijf? Drs. Kim Van der Leest, biologe en oprichter van het sfeeradviesbureau Warm With Senses, geeft 6 algemene tips:

Vergaderen. Voor een vergaderruimte zijn blauwe tinten erg geschikt. Blauw komt namelijk vertrouwelijk over en heeft een positieve invloed op communicatie.

Brainstormen en doorzetten. Als medewerkers creatief moeten zijn, is blauw te koel. Dan is er meer oranje nodig. Dat hoeft niet ingrijpend te zijn. Een bos oranje bloemen en oranje drankjes als sinaasappelsap kunnen al stimulerend werken. Oranje accenten vergroten ook het doorzettingsvermogen. Dat is bijvoorbeeld belangrijk op een telemarketingafdeling waar de medewerkers de hele dag moeten bellen.

Presenteren. Als je als spreker de aandacht wilt trekken van de anderen, kan je een das of een ander kledingstuk met een rood accent aantrekken.

Uitstralen. Wil je betrouwbaar en vriendelijk overkomen, dan zijn bruine kleren een goed idee. Bij zakelijke ontmoetingen, geniet blauw de voorkeur.

Eten. In een bedrijfskantine werkt geel eetlustverhogend. Wil je een snelle doorstroom van de mensen, kies dan ook voor rode tinten. Rustig genieten en romantiek daarentegen bereik je met groen en roze.

Werken. Door een natuurlijke geur toe te voegen aan de luchtklimatisering, kan je de productiviteit verhogen. Geschikte geuren zijn: citrus, rozemarijn en sinaasappel.

Elke kleur heeft echter ook een negatieve werking afhankelijk van de toepassing. Zo gebruik je in een tandartsenpraktijk beter geen rood want dat maakt de patiënten nóg zenuwachtiger. Van der Leest: "Je moet de juiste balans vinden tussen zintuiglijke prikkels en het doel van een ruimte. De totale sfeerbeleving (kleur, licht, geur, muziek, proeven, voelen) moet kloppen. Dan voelen klanten en medewerkers zich goed, blijven ze langer in de ruimte en neemt hun waardering voor het bedrijf toe met 40%.

Onlogische prikkels zorgen voor onrust, verminderde concentratie en dus meer stress. Verkeerd gekozen achtergrondmuziek kan al voldoende zijn om het positieve effect van sfeer teniet te doen!" 

Bron: VDAB