LEGO en comedy: de perfecte bouwstenen voor een succesvolle productlancering

De ontwikkeling van nieuwe producten is vaak een proces van jaren waarbij werknemers regelmatig op de proef worden gesteld. Roche Diagnostics AG zocht naar een originele manier om het jaar voorafgaand aan een grote productlancering zijn marketing- en salesteams gefocust en enthousiast te houden. Comedy en LEGO steentjes bleken de sleutel tot dit succesverhaal.

Het bedrijf kwam terecht bij het Vlaamse Amazings van creatieve duizendpoot Dirk Denoyelle. Naast ingenieur in de micro-elektronica is hij LEGO kunstenaar, cabaretier en zanger. Die unieke combinatie blijkt al jaren een succesformule voor effectieve (bedrijfs)evenementen. “Als geweldige event-host en LEGO teambuilingexpert heeft Dirk onze marketingteams een dag vol inspiratie en creativiteit bezorgd”, vertelt Astrid Merida, International Product Manager bij Roche Diagnostics. “De lancering van een nieuw product is een hoogtepunt waar mensen jaren naartoe werken. Als manager is het een uitdaging om je teams gedurende het hele proces te blijven motiveren. De eventformule van Amazings gaf ons de juiste ‘boost’ om er tot het einde vol voor te gaan.”

Origineel  en wervelend

Roche Diagnostics organiseerde het evenement voor de interne lancering van de ‘cobas e 801 module’, een innovatief apparaat voor medische diagnostiek. Om het jaar tot aan de officiële lancering te overbruggen en de aandacht voor het product niet te laten verslappen, wilde het bedrijf op een originele manier in dialoog gaan met zijn werknemers. "De dag begon met de officiële speeches die op een komische manier door Dirk werden samengevat," vertelt Merida. “De combinatie ‘serieus’ en ‘humor’ werkte heel goed. Het is een perfecte manier om deelnemers geïnteresseerd te houden.”

Kort na de middag was er een LEGO teambuildingsessie waarbij in verschillende teams werd gebouwd aan en nagedacht over de positionering van het product. Later stelden de teams hun creaties aan elkaar voor. De formules van Amazings gaan van ‘pure fun’ tot meer diepgravende sessies. Doelstelling is: teams versterken en mensen stimuleren creatiever om te gaan met dagelijkse uitdagingen. “Wat mij vooral aanspreekt aan Dirks  manier van werken, is de afwisseling van originele ideeën. Hij weet een serieuze talk moeiteloos te combineren met een wervelende comedyshow en muziek.”

LEGO dialoog

Tijdens de presentatie hing in de zaal een mysterieus gordijn, waarop Dirk tijdens zijn optredens regelmatig de aandacht vestigde. Aan het einde van de middag verraste hij zijn gasten met een comedyshow van formaat. “Daar had niemand meer op gerekend, de ontlading in de zaal was groot”, vertelt Merida. Het slot van de show was de onthulling van de cobas e 801 module. “Het was geweldig om de reacties in de zaal te horen en te zien. Het evenement heeft het product een jaar voor zijn lancering al echt doen leven. Dat werkte zeer motiverend.”

En er wachtte nog een verrassing: alle deelnemers ontvingen een grote doos LEGO steentjes met daarin het eerste deel van de module – zonder gebruiksaanwijzing. Om de dialoog tussen het bedrijf en zijn werknemers te versterken, raadde Dirk aan om de gebruiksaanwijzing enkel op het intranet te zetten, vertelt Merida.  “Op een intern netwerk staat vaak waardevolle informatie, maar meestal wordt er weinig mee gedaan. Door de gebruiksaanwijzing enkel via deze weg toegankelijk te maken, konden we onze werknemers op een leuke manier leiden naar relevante informatie over het bedrijf, hun afdeling en de voortgang het product.”

In de maanden tot aan de lancering, ontvingen alle deelnemers regelmatig een klein stukje meer van het LEGO model en de gebruiksaanwijzing verscheen wederom op het intranet. “Op die manier werden mensen blijvend gestimuleerd om het interne netwerk te bezoeken en up to date te blijven over het product en de lancering. Dirk heeft met dit project zijn bedrijfsnaam meer dan eer aan gedaan. De reacties van mijn collega’s waren ….. ‘Amazing!’