Maakt jouw sociaal profiel een goede indruk?

Als sollicitant mag je er zeker van zijn dat recruiters research doen over jou en jouw aanwezigheid op sociale sites alvorens je op gesprek gaat. Jezelf digitaal op de markt zetten is een goed idee, maar ga voor een consistente en correcte aanpak. Want hoe meer je jezelf profileert op sociale media, hoe kwetsbaarder je je toont.

Vandaag de dag schuimen recruiters sociale media af op zoek naar die witte raaf. Sociale netwerksites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter hebben geen geheimen meer voor hen. De reden? Eenvoudig; werkgevers willen een zo duidelijk en volledig mogelijk profiel van de sollicitant schetsen. Pas je wel in de bedrijfscultuur? Wat vertelt jouw eerste indruk? Kom je betrouwbaar over? Vele vragen waarop recruiters het antwoord zoeken via jouw online profiel.

Tips voor jouw sociaal profiel

Een virtueel visitekaartje is dus belangrijker dan je denkt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw sociaal profiel een goede indruk maakt op rekruteerders? Wij geven jou enkele tips.
- Foto's delen: Denk twee keer na vooraleer je foto's van jouw privéleven op sociale media post. Toont jouw profielfoto op Facebook meer dan je zelf zou willen, zoals tien lege bierflesjes? Of deel je iedereen mee wat jouw activiteiten zijn tijdens je ziekteverlof? Geen goed idee. Zo geef je ongetwijfeld een verkeerde indruk. Geef dus niet te veel van jezelf prijs en bepaal specifiek met behulp van privacy-instellingen wie welke foto's en berichten kan zien.
- Mening uiten: Wil je graag jouw eigen mening delen op sociale media? Enerzijds kan dit zorgen voor een positieve indruk, omdat je duidelijk je stem laat horen en je eigen mening hebt. Maar anderzijds is er een dunne lijn tussen je mening delen, en radicaal en eigenwijs overkomen. Pas daarom zeker op met het schrijven van recensies over je huidige of vroegere werkgever. Ook waar je je mening deelt, is belangrijk. Zo is er een groot verschil tussen reageren op een Facebookpost en een professionele conversatie voeren in een discussiegroep die je interesseert op LinkedIn.

Lees verder op Stepstone