Op zoek naar werk? De 8 basisprincipes voor succes

Op zoek naar een nieuwe functie? Daar komt meer bij kijken dan vacatures zoeken in de krant of op het internet. Weten hoe u een job zoekt, kan even belangrijk zijn als de juiste kwalificaties hebben. Deze strategieën helpen u op weg en verhogen uw kansen op een nieuwe, lonende job.

1. Beschouw uw zoektocht naar werk als een job op zich
Neem de tijd om de juiste functie te zoeken ... Wie zoekt, die vindt!
Als u werkloos bent, maak dan van uw zoektocht naar werk uw nieuwe "job". Als u aan het werk bent, maak dan elke dag tijd vrij om een nieuwe job te zoeken.

2. Ga doelgericht te werk
Denk goed na, alvorens iets te ondernemen. Breng uw eigen carrièreverwachtingen goed in kaart voor u uw eerste cv verstuurt.
Maak een lijstje met de 5 belangrijkste criteria voor u. Bijvoorbeeld werken in de non-profitsector, meer tijd doorbrengen met uw gezin of een managementrol opnemen.
Hou rekening met uw vaardigheden en met uw kwalificaties binnen uw vakgebied.
Selecteer vacatures die beantwoorden aan uw prioriteiten, talenten en ervaring. Alleen zo vindt u een functie die niet alleen brood op de plank brengt, maar u ook enthousiast maakt om elke dag te gaan werken.

3. Weeg alle mogelijkheden af
Onlinevacaturecentra, professionele netwerksites zoals LinkedIn, bedrijfswebsites, wervingsbureaus zoals Robert Half en advertenties zijn stuk voor stuk goede plaatsen om uw zoektocht te beginnen.
Meestal kunt u ook terecht bij universiteiten of hogescholen. De meeste hebben een dienst voor werkzoekende alumni. 

4. Neem de markt onder de loep
Probeer objectief na te gaan in hoeverre er vraag is naar uw profiel op basis van de huidige vacatures en de beschikbaarheid van kandidaten met uw ervaring.
Praat met experts in uw vakgebied die u een beter inzicht kunnen bieden. Of maak een afspraak met één van onze consultants om uw mogelijkheden te bespreken.

De andere tips vindt u op de website van Robert Half