Opstellen van goede functieomschrijvingen

Een goede functieomschrijving is een absolute must voor het aantrekken en vinden van de juiste kandidaat. Door nauwkeurig te zijn bij het beschrijven van de job en het gewenste profiel zal u voorkomen dat u een verkeerde keuze maakt. Omdat de jobinhoud van functies doorheen de jaren is veranderd, volstaat het niet om een oude functieomschrijving bij te werken of een algemene beschrijving te gebruiken. Naast het vinden van nieuw talent vormen jobomschrijvingen eveneens een goed startpunt bij het beoordelen van werknemers.

De eerste stap van een succesvol aanwervingsproces 
Een functieomschrijving opstellen lijkt veel op het opmaken van een blauwdruk voor het aanwerven van medewerkers: als het goed gebeurt, is de kans veel groter dat daarna alles soepel verloopt. Met een goede jobomschrijving kunnen rekruteringsmanagers namelijk precies duidelijk maken wat ze van een sollicitant verwachten. De sollicitanten krijgen op hun beurt dan weer een duidelijk beeld van de taken en verantwoordelijkheden wat de kans vermindert dat het bedrijf kandidaturen gaat ontvangen die niet aansluiten bij de functie.

Een hulpmiddel bij het functioneringsgesprek 
Een goed opgestelde functieomschrijving is niet alleen een doeltreffend aanwervingshulpmiddel, maar op basis van de duidelijk omschreven richtlijnen kan het management ook een constructief functioneringsgesprek voeren met de medewerker. Nog een reden waarom het dus essentieel is ervoor te zorgen dat uw functieomschrijvingen goed zijn opgesteld.

Wil je aan de slag met onze tips om een sterke functieomschrijving op te stellen? Download nu de gratis gids van Robert Half