Personal branding

Personal Branding is je talenten ontdekken, ze versterken en zichtbaar maken.

Met Personal Branding leer je anders naar jezelf te kijken. Jij wordt meester van je eigen leven en loopbaan. Je gaat jezelf helder, consistent en onderscheidend positioneren. Noem het ‘persoonlijk leiderschap’ of ‘empowerment’.

Waarom wordt het steeds belangrijker?
De arbeidsmarkt van vandaag verschilt grondig van die van een generatie geleden. Terwijl veel van onze ouders op hun 65ste een cv konden voorleggen met slechts één of maar enkele werkgevers op vermeld, zullen wij al snel aan een uitgebreide lijst komen. Ook de relatie van werknemer tot werkgever is grondig gewijzigd. Waar vroeger de organisatie centraal stond, zien we nu dat het individu meer op de voorgrond treedt.

Toch stellen we vast dat heel wat personen en organisaties nog steeds handelen alsof er niets is veranderd. Personal Branding speelt in op de nieuwste trends en bied je de nodige instrumenten om als je eigen werkgever aan de slag te gaan, zelfs al werk je in loondienst. Voortaan zal je immers in de eerste plaats voor jezelf werken. Bovendien komt dit ook je werkgever én de maatschappij ten goede!

Waarom we werken en wat we verwachten van onze baan is nu anders dan enkele decennia geleden. Terwijl een job toen vooral economische zekerheid bood, liggen de meesten onder ons dankzij de vruchten van de welvaartsstaat niet meer wakker van het brood op de plank.

De scheidingslijn tussen werk en privé vervaagt steeds meer. Werk moet zin hebben en geven en bijdragen aan onze zelfontwikkeling, niet alleen als professional, maar ook als mens. We willen onze drijfveren en passies kunnen uiten in wat we doen.

We halen erkenning en waardering uit werk. Je bent wat je doet. Die erkenning en waardering bereik je niet alleen maar door hard te werken of veel geld te verdienen. Het is jouw toegevoegde waarde die je onderscheidt van anderen. De kunst is deze toegevoegde waarde te benoemen en zichtbaar te maken.

De baan voor het leven maakt plaats voor een leven vol banen. Terwijl werknemers vroeger erg loyaal waren tegenover hun werkgever en viceversa, zien we dat we vandaag vooral loyaal zijn ten aanzien van onszelf, ons project, collega’s, opdrachtgevers, klanten… Dit betekent meer keuzevrijheid en flexibiliteit, maar ook meer onzekerheid en een grotere verantwoordelijkheid voor jou als werknemer om jezelf te blijven ontwikkelen.

Je onderscheiden doe je niet alleen op basis van je kwaliteiten, maar vooral door het verhaal dat je vertelt. We leven immers in een beleveniseconomie. We verwachten van producten dat ze functioneel en gebruiksvriendelijk zijn, maar vooral ook emotioneel aanspreken. Dit geldt ook voor mensen….

Wil je succesvol zijn op de arbeidsmarkt, dan ben je genoodzaakt anders over jezelf te gaan denken en je werk anders aan te pakken dan enkele decennia geleden. De filosofie van de medewerker is achterhaald. Je merkt het: ‘It is not your father’s world’. Veel oude boodschappen en adviezen zijn wellicht goed bedoeld, maar kunnen in onze tijd behoorlijk contraproductief zijn. Als je je eigen doel wil realiseren zal je eigen werkwaarden moeten formuleren. De filosofie van Personal Branding vormt de beste garantie om je te verzekeren dat je succesvol bent, vandaag én morgen.
Lees meer op www.passionforwork.net

Bron: Blogjump