Relaxeren kan je leren: 4 tips

Begin september, je hoeft geen schoolgaande kinderen te hebben om op te merken dat het opnieuw een drukkere periode is: het wordt drukker op de weg, de meeste collega's zijn terug uit vakantie en het "alles mag niets moet" gevoel is langzaam aan het plaatsmaken voor de allesoverheersende werkdruk. Voor je het weet, zit je tot over je oren in het werk en weet je niet waar eerst te beginnen. 

Loop niet in de valkuil (die men ook wel "stress" noemt) en integreer vanaf nu 4 goede gewoontes in je dagelijkse leven voor een "instant" relaxatie effect! 

SMILE
Glimlach terwijl je dit leest en voel wat er gebeurt. Want volgens wetenschappelijk onderzoek zou  een glimlach dezelfde hoeveelheid hersenstimulatie genereren als 2000 chocoladerepen. (scheelt toch een hoop calorieën).   De gezonde kant van een lach was ons al langer bekend. Het verlaagt je bloeddruk, zorgt voor stressreductie en stimuleert de aanmaak van bijvoorbeeld endorfine. Mensen die glimlachen worden niet alleen aardiger maar ook competenter gevonden worden. Dus wat je ook doet, blijven glimlachen!

BREATH
Let eens heel even op je ademhaling. Gaat vooral je borstkas op en neer? Of ook je buik? Is je ademhaling snel of vrij rustig. Onze ademhaling is de spiegel van ons lichaam. Leg je hand op je buik (geen zorgen, niemand zal het merken) en probeer bij de volgende inademing je hand naar voor te duwen. Heel langzaam adem je terug uit. Herhaal dit een paar keer. Buikademhaling is dé “relax tool” nr 1. Je kan het toepassen waar en wanneer je maar wil en het werkt altijd!

Lees verder