Resultaten enquête - Organisatie vergaderingen en evenementen

AssistantClub.be, een platform voor assistants en secretaresses in België, heeft een onderzoek gedaan naar de behoeftes, gewoontes en verwachtingen betreffende de organisatie van vergaderingen en evenementen bij de bezoekers van hun website.

Hieronder enkele resultaten:

  • Meer dan 53% organiseert tussen 1 en 5 vergaderingen per jaar; 35% zelfs meer dan 10 vergaderingen per jaar.
  • 46% van de georganiseerde vergaderingen zijn residentieel (met overnachting inbegrepen).
  • Het gemiddeld aantal deelnemers aan een vergadering of evenement bedraagt 45.
  • 83% van de vergaderingen gaan door in België, waarvan de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en het Brussels Gewest het meest succes hebben.
  • Wallonië is heel wat minder populair dan Vlaanderen. Slechts 19% van de vergaderingen/evenementen gaan door in Wallonië. Nochtans krijgen groene locaties meer en meer de voorkeur op hotels en venues gelegen in de stad.
  • 64% van de vergaderingen en evenementen gaan door in 4-sterrenhotels. Er is wel meer en meer interesse voor 'special venues', vergaderlocaties gelegen in panden met een geschiedenis of een verhaal.
  • Voor het zoeken van een potentiële locatie, consulteert 57% van de ondervraagden een gespecialiseerde website.
  • 12% maakt dan weer gebruik van het gratis advies dat een Convention Bureau voorstelt.
  • Slechts 17% van de ondervraagden leest gespecialiseerde 'MICE' magazines.
  • Nog minder assistants bezoeken een gespecialiseerde workshop of beurs (slechts 7%).
  • Tot slot, had 28% van de deelnemende assistants op het moment van het invullen van de enquête een specifiek project waarvoor ze op zoek moesten gaan naar een geschikte locatie.