Secretaresse 3.0

Er wordt veel over gesproken, de veranderende rol van de secretaresse. De secretaresse 2.0 en sommige spreken zelfs van 3.0.
Daar waar de secretaresse in de 20e eeuw veelal een uitvoerende rol had, heeft de secretaresse anno 2016 steeds vaker de rol van sparringpartner, planner en organisator.

10 tips om een secretaresse 3.0 te worden:

1. Sluit je aan bij een secretaressenetwerk; spar met vakgenoten tijdens netwerkbijeenkomsten.
2. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen; lees vakliteratuur, sluit je aan bij groepen op LinkedIn.
3. Leven lang leren; blijf je ontwikkelen en volg opleidingen en cursussen die aansluiten op jouw (nieuwe) rol in de toekomst en de organisatie waar je voor werkt.
4. Zorg voor goede ICT skills; maak gebruik van programma’s en apps die uiteindelijk jouw rol leuker en efficiënter maken. Hierdoor blijft er ruimte over voor andere leuke projecten en verdieping.
5. Laat je begeleiden door een loopbaancoach; ontdek met een loopbaancoach welke stappen je kunt nemen en waar jij energie van krijgt.
6. Neem zelf de regie; ga in gesprek met HR of je manager over jouw ontwikkelmogelijkheden.
7. Focus op je softskills; softskills worden niet geautomatiseerd, hier kun jij het verschil maken.
8. Evalueer je rol regelmatig; doe je nog wat je leuk vindt, zijn er zaken die anders kunnen? Vergeet hierbij ook niet feedback te vragen aan je collega’s.
9. Ontwikkel je verder op die gebieden waar je energie van krijgt; veel gebieden waar de secretaresse opereert zijn Marketing, Communicatie, Finance of HR. Volg een gespecialiseerde opleiding.
10. Blijf flexibel en nieuwsgierig; sta open voor nieuwe tools en manieren van werken.

Lees het volledige artikel