Tackel je uitstelgedrag

Koffie halen, e-mails lezen, je bureau opruimen: alles lijkt opeens interessanter dan die ene klus op je to-do lijst. Heb jij ook zo'n last van uitstelgedrag? Met deze tips maak je daar een einde aan.

Uitstelgedrag

Er staat al een aantal dagen een lastige klus (zónder directe deadline) op je to-do lijstje. Vandaag heb je speciaal ruimte in je agenda gemaakt om er eindelijk aan te gaan werken. Maar eerst ga je een kop koffie halen, want zonder koffie kan je niet goed opstarten. Eenmaal terug op je werkplek zie je dat je bureau wel erg rommelig is en dat er allerlei afbeeldingen op het scherm van je bureaublad staan die daar niet horen. Eerst maar opruimen dan, want al die troep leidt af. Dan komen er een paar dringende e-mails van collega’s binnen die je moet afhandelen. Je kijkt op de klok. Hé, is het echt al 4 uur? Tsja, nu is het niet meer de moeite om nog te beginnen. Komt morgen wel.

Tussentijdse deadlines

Herkenbaar? Voor mij wel. En ik ben vast niet de enige: iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag. Je houdt je opeens graag bezig met allerlei onbelangrijke zaken, ‘want die moeten ook echt gebeuren’. Maar hoe maak je nu een eind aan die vicieuze cirkel van uitstelgedrag? Stap 1: deel de klus op in kleine stappen, zodat je het onoverzichtelijke project overzichtelijk maakt voor jezelf. Op je to-do lijst staat dan bijvoorbeeld niet meer ‘artikel schrijven voor de website’ (veel te breed), maar ‘informatie verzamelen voor artikel’, ‘collega I. vragen om input’, ‘opzet artikel maken’, ‘eerste helft schrijven’, enzovoort. Deze werkzaamheden verdeel je over verschillende dagen. Stel vervolgens tussentijdse deadlines in, waarop bepaalde fasen van de klus af moeten zijn. Als je jezelf en je eigen uitstelgedrag nog steeds niet vertrouwt, kan het helpen om tegen een collega te zeggen: dan en dan heb je de eerste opzet van het artikel binnen. Dan moet je wel. Tenzij je op deadline-dag tegen je collega’s zegt ‘Ik heb het zo druk gehad afgelopen week, je krijgt het morgen echt van me’, maar dat is een ander verhaal (en ook helemaal niet uit de praktijk gegrepen hoor, echt niet).

Lees verder op Management Support