Tips om gezonder te vergaderen

De ‘healthy meetings’ trend zet zich ook dit jaar weer voort, zo signaleert Meetingselect. Hoe u dat aanpakt? Meetingselect geeft tien tips om ook in 2017 gezond te blijven vergaderen.
 
1. Brainfood, brandstof voor uw brein 
De naam zegt het al, brainfood verbetert uw concentratievermogen, alertheid én geheugen. Altijd handig tijdens een lange vergadering of meerdaags congres waarbij u wel wat extra energie kunt gebruiken. Welke voedingsmiddelen zijn de beste brandstoffen voor uw brein? Meetingselect: "Denk daarbij aan groene bladgroenten zoals spinazie, rauwe chocolade, noten en zaden. Vis als haring, makreel en forel zit boordevol goede vetten en Omega-3, wat helpt tegen de afbraak van hersencellen en de aanmaak van nieuwe cellen en serotonine stimuleert. En dat laatste is dan weer goed voor het humeur!"
 
2. Water, de ideale dorstlesser
Niets mis met een heerlijke cappuccino op z’n tijd, maar zeker in Nederland tikken we gedurende de werkdag talloze kopjes koffie weg.  En alhoewel uit onderzoek is gebleken dat koffie – en dan bij voorkeur biologische – een positief effect heeft op uw functioneren, is een overschot aan cafeïne natuurlijk nooit goed. Zorg daarom voor voldoende water op de vergadertafel, dat is namelijk de ideale dorstlesser. Veel hotels en congrescentra serveren allerlei dure flessen met mineraalwater, maar simpelweg een kan met kraanwater is wel zo milieuvriendelijk én lekker – zeker in Nederland.
 
3. Biologisch én duurzaam lunchen 
Heeft u een lunchvergadering? In plaats van een uitgebreid buffet – waar vaak de helft van blijft staan – kunt u ook kiezen voor een plated lunch met verschillende kleinere, lichte gerechten, tapas style. Het fenomeen shared dining – waarbij u samen hapjes deelt – duikt ook anno 2017 weer op. Wees zuinig met alchohol, verse vruchtensappen zijn een prima alternatief.  Kies voor biologisch en gebruik borden en bestek van duurzaam materiaal, zoals  de prachtige disposables van Natural Table Ware.
 
4. Minder vlees, meer groente 
Meetingselect: "Steeds meer mensen kiezen ervoor om zo nu en dan een dagje vlees over te slaan of  een veggie lifestyle aan te houden. En waarom ook niet? De tijd dat u als (part time) vegetariër tijdens een zakelijk diner die eeuwige gevulde paprika of gegrilde geitenkaas voorgeschoteld kreeg ligt echt al ver achter ons. Sterker nog, in veel toprestaurants speelt groente juist de hoofdrol. U kunt er alle kanten mee op en er zijn zoveel variaties en bereidingen mogelijk dat u het stukje vlees of vis op uw bord echt niet hoeft te missen. Groene groenten als broccoli en spinazie houden bovendien uw ijzergehalte op peil en zitten bommetjevol vitaminen."
 
5. Gezond snacken is niet saai 
U kent het wel, u zit al urenlang in een meeting en plotseling wordt u overvallen door een enorme gaapaanval. U kunt uw ogen bijna niet meer open houden. Alarm: uw bloedsuikerspiegel is naar een minimaal peil gezakt, uw lichaam schreeuwt om suiker. In plaats van een blikje cola open te trekken of een greep te doen uit de Celebrations doos met chocolade, kunt u beter kiezen voor een healthy food reep (er zijn tientallen varianten op de markt), een handje nootjes, stukje pure chocolade of een banaan. Meetingselect:"In bananen zit tryptofaan, een stofje dat uw humeur opfleurt."
Combineer een bakje met cherrytomaatjes, komkommer en paprika met een smeuïge dip zoals hummous.
 
6. Verrassend fruit
Meetingselect: "Op wat voor meetinglocatie u ook bent, een fruitmand met appels en bananen zal nooit ver weg zijn. Best lekker, maar ook een beetje boring. Een lekker alternatief is bijvoorbeeld de granaatappel. Deze zit vol met antioxidanten, die ervoor zorgen dat uw stress levels dalen – dat kan goed van pas komen tijdens sommige meetings. Verder zijn er allerlei exotische fruitsoorten verkrijgbaar die niet alleen heerlijk smaken, maar er ook nog eens fantastisch uitzien, zoals de drakenvrucht of ramboetan (een soort harige lychee). "
 
7. Move it!  
Tijdens vergaderingen zit u veel stil, wat belastend kan zijn voor het lichaam. Regelmatig een korte beweegpauze inlassen dus, om even die spieren los te gooien. Daarna kunt u zich gelijk weer beter concentreren. Een lange dagvergadering of brainstorm? Meetingselect: "Ga lekker wandelen met z’n allen of doe gezamenlijk een korte yogasessie of meditatieoefening. Dat is niet alleen goed voor de creativiteit, maar ook bevorderlijk voor de groepssfeer. Bovendien zorgt het voor een frisse blik."
 
8. Staand vergaderen: effectiever en gezonder
Grote kans dat u al eens aan een staande vergadering hebt deelgenomen. Meetingselect: "Dat is zeer terecht, wanneer u beseft dat een vergadering zonder stoelen effectiever en ook nog gezonder is. Uit onderzoek is gebleken dat een staande vergadering maar liefst 34 procent sneller gaat. Dat komt omdat ons brein er grote moeite mee heeft om productief te blijven wanneer het lichaam passief is. Wanneer u zit, bent u sneller geneigd om in te dutten of even snel uw mail te checken. Bovendien is staand vergaderen gezonder, want wanneer je staat dan gebruik je je bovenbeenspieren!"
 
9. Geen marathon, maar een Walkathon
Een marathon van 42 kilometer is niet voor iedereen haalbaar, maar een georganiseerde Walkathon is een geschikt alternatief. Meetingselect: "Lopen is namelijk goed voor hart en longen en uw geheugen wordt er beter van. Verder is het ook nog eens heel goed voor uw humeur. Win-win dus."
 
10. Verantwoord = gezond
Tenslotte: "Onderbreek de vergadering voor een sociale of duurzame teambuilding-activiteit. Er zijn tegenwoordig meer sociale en duurzame initiatieven bij u in de buurt dan u denkt. Op de website van MVO Nederland () staan leuke voorbeelden, zoals bv. de Colour Kitchen. "