Val op bij Linkedin

1. Zorg voor een goed profiel
Bedenk een krachtige headline, die verder gaat dan uw functie. Alleen 'assistant' is niet genoeg. Zet de naam van uw bedrijf erbij en uw grootste, persoonlijke kracht. Hou het wel kort.
Zet verder bij het profiel een representatieve - niet perse professionele - foto, dat maakt het een stuk persoonlijker. Bedenk een samenvatting die lekker wegleest, helder verwoordt wat u doet en wie u bent en geef trefwoorden waarop u gevonden wilt worden.
Vermeld uw e-mailadres en het adres van uw website(s).

2. Laat anderen vertellen hoe goed u bent
Vraag aan opdrachtgevers, klanten, partners, werknemers en oud-collega's of ze de 'Recommendation'-functie willen gebruiken. Geen betere reclame dan dat anderen vertellen hoe goed u bent. Schrijf ook zelf eens een 'recommendation' voor iemand, grote kans dat u een aanbeveling terugkrijgt.

3. Gebruik de "What Are You Working On?"-functie
Vertel in een paar woorden aan welke projecten u werkt. Uw invoer verschijnt in de Network Updates op de homepage van Linkedin en wordt getoond in de Network Activity-emails van de site. Mensen in uw netwerk zien dat u actief bent met interessante projecten.

4. Maak een makkelijk profiel
Uw Linkedin-profiel is uw online visitekaartje. Dus helpt het om een gemakkelijke URL te maken. Dat kan onder de "Public Profile"-link. Deze kunt u als handtekening onder al uw e-mails plaatsen. Maak uw profiel zichtbaar voor zoekmachines ("Full profile information"). Wie uw naam Googlet, zal snel op uw Linkedin-pagina komen.

5. Connect
Daar draait het allemaal om bij Linkedin: het aanleggen van een mooi contactenlijstje. Bedenk zelf heldere regels met wie u wilt 'connecten'. In het wilde weg vage bekenden uitnodigen heeft weinig zin. Nuttiger is het om met mensen te 'connecten' die u ook een visitekaartje geeft (of zou willen geven).

6. Sluit u aan bij groepen - en discussieer mee.
Linkedin kent steeds meer groepen, waarin soms goede discussies ontstaan over relevante onderwerpen. Zo blijft u bij, vindt u collega-ondernemers, potentiele werknemers en wellicht ook klanten. Het overzicht van aangesloten groepen zegt ook iets over uw zakelijke en persoonlijke belangstelling. Toon mij uw groepen en ik zeg u wie u bent.

7. Val op.
Overdrijf, relativeer, maak een grap, betrek een stelling of plaats een opmerkelijke foto. Het zijn kleine dingetjes die bij buitenstaanders de interesse kunnen opwekken. Benut die dingetjes.