Voldoende bewegen

Regelmatig en voldoende bewegen is gezond. Dat weten we nu al.

Maar wat is voldoende? En kun je ook te veel bewegen? We leggen het uit.

Er is een norm die stelt dat je dagelijks zo'n 30 minuten matig intensief moet bewegen om gezond te blijven. Toch verschilt het per leeftijd én type inspanning of dat half uur ook effect heeft.

De norm van 30 minuten is een algemeen gemiddelde. In feite heeft iedere leeftijdsgroep een andere bewegingsbehoefte:

Jonger dan 18 jaar: dagelijks een uur, waarbij je minstens 2 keer per week je lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en coördinatie) traint.
Tussen de 18 en 55 jaar: elke dag een half uur
55 jaar of ouder: een half uur op tenminste 5, maar bij voorkeur alle dagen van de week. Matig intensief bewegen

De norm gaat uit van matig intensief bewegen. Dit doe je bijvoorbeeld met wandelen (5 km/u), fietsen (16 km/u), traplopen of tuinieren. Hoe meer spieren je bij een activiteit beweegt, hoe hoger het effect op je gezondheid. En daarmee op Je Echte Leeftijd!

Wil je niet alleen gezond, maar ook fit blijven? Dan moet je meer doen, waarbij je hart een belangrijke fitheidmeter is. Wat voor jou de optimale training is, kun je het best bespreken met iemand die er verstand van heeft.

Pas op voor te veel bewegen
Je kunt te weinig bewegen, maar ook zeker te veel. Je lichaam is namelijk niet gebouwd voor extreme duurinspanning. Leg je meerdere keer per week afstanden af van 20-25 kilometer, dan vergroot je de kans op blessures en zelfs verzwakking van je immuunsysteem. Overdrijf het dus niet!

Bron: The Relax Company