Voorkom jetlag

Moet u om beroepsredenen vaak reizen? Dan jongleert u regelmatig met luchthavens en onmogelijke uurschema's! Hier leest u enkele tips om jetlag te voorkomen - de vermoeidheid die door het tijdverschil wordt veroorzaakt.

Pas uw slaapgewoonten aan
U kunt last krijgen van jetlag wanneer u verschillende tijdzones doorkruist zonder tussenstop te maken. Uw biologische klok is daardoor niet in afgestemd op het tijdstip van uw eindbestemming. Denk eraan dat slaapproblemen en vermoeidheid vaker optreden wanneer men van west naar oost reist omdat het moeilijker is het moment van het slapengaan vooruit te schuiven dan terug te draaien.

Het is van cruciaal belang dat u het uurschema van uw bestemming zo snel mogelijk aanpast. Hier leest u enkele tips die u kunnen helpen om problemen rond vermoeidheid en slaap tijdens het reizen te voorkomen.

- Enkele dagen voor uw vertrek moet u proberen om uw slaapgewoonten geleidelijk af te stemmen op deze van uw bestemming.
- Zodra u op het vliegtuig stapt, moet u uw uurwerk instellen op de tijdzone van uw bestemming.
- In het vliegtuig let u op uw slaapmomenten en dutjes.
- Drink veel om uitdroging te voorkomen. Als uw lichaam uitdroogt, zal het namelijk meer moeite hebben om zich aan te passen.
- Aangezien daglicht een goede manier is om uw interne klok terug aan te passen, kunt u s'ochtends beter buiten een wandeling van een goed uur te doen.
- Vermijd te veel inname van cafeïne, alcohol en tabak.
- Ga op een normaal tijdstip gaan slapen, ga niet heel de nacht uit!

Pas uw omgeving aan
Veel mensen hebben het moeilijk om in een hotelkamer of in een vreemde omgeving de slaap te vatten. Hier vindt u enkele tips om u te helpen beter in te slapen als u ver van huis bent.

- Neem een hoofdkussen of kussensloop mee dat u gewend bent. Dit kan u helpen om makkelijker in te slapen.
- Neem enkele persoonlijke voorwerpen mee (bv. foto's) om uw nieuwe omgeving wat knusser te maken.
- Kijk rond in uw kamer welke voorwerpen uw slaap eventueel zouden kunnen verstoren, draag eventueel een slaapmasker.
- Vraag naar een kamer op de rustigste plaats van het hotel en zorg ervoor dat u zich niet in de buurt van een ingang of lift bevindt.
- Controleer de thermostaat van uw kamer. Uw slaap kan verstoord worden door een kamer die warmer dan 23°C of kouder dan 12°C is.

Bron: E-gezondheid.be