Waar wordt ‘de’ zakenreiziger gelukkig van?

De laatste jaren tekent zich een trend af in travel management waarbij niet langer kostenefficiëntie het uitgangspunt vormt, maar de zakenreiziger centraal staat (traveller centricity). Een tevreden zakenreiziger is een productieve zakenreiziger, is de redenering. Maar bestaat er wel zoiets als ‘de’ zakenreiziger?

In het algemeen zijn frequente zakenreizigers een tevreden groep: 88 procent heeft een goed gevoel over de zakentrip, en 84 procent wil evenveel of zelfs vaker reizen. Het is geen geheim dat gelukkige werknemers geneigd zijn om productiever te zijn, wat tot een beter bedrijfsresultaat kan leiden. Maar waar worden deze reizende medewerkers met verschillende demografische achtergronden, ervaring en generaties nou precies gelukkig van?

GBTA (Global Business Travel Association) en American Express Global Business Travel deden samen onderzoek naar de ervaringen en tevredenheid van frequente zakenreizigers. Ze onderzochten ook hoe drie opeenvolgende generaties hun zakelijke reizen ervaren: de Millennials (‘80-‘90), Generatie X (‘60-‘70) en de Baby Boomers (‘45-‘60). Daarbij werd gekeken naar vier thema’s: boeken, tracking & reporting, productiviteit op reis en privéleven.

Controles op luchthaven zijn grootste frustratie
Boeken omvat alles: van de verschillende leveranciers waaruit reizigers kunnen kiezen tot aan het gemak waarmee zij hun reservering zo nodig kunnen wijzigen. Millennials hechten er waarde aan dat zij keuze­mogelijkheden hebben, terwijl Gen X met name het gemak om wijzigingen door te voeren waardeert. Voor de Boomers is boeken helemaal geen issue.

Tracking & reporting heeft betrekking op de verschillende methoden om onkostendeclaraties in te dienen en zakenreisuitgaven bij te houden die zijn betaald met een zakelijke of persoonlijk creditcard. De Millennials willen graag hun onkostendeclaraties en bonnetjes elektronisch indienen. Gen X wil foto’s van bonnetjes via hun smartphone sturen en hun onkosten­declaraties afhandelen via een computerprogramma. Voor de Boomers was dit allemaal niet van belang.

Productiviteit tijdens reizen heeft betrekking op het vliegen, in een hotel verblijven, een auto huren en het gebruik van een programma voor snelle grenspassage, zoals Global Entry. Voor de meeste zakenreizigers vormen de (trage) veiligheidscontroles op de lucht­haven de grootste frustratie. Frequente zakenreizigers (51 procent) betalen vaak uit eigen zak voor deze programma’s waarmee je de lange rijen voor de paspoort­controle kunt vermijden. Millennials en Gen X vinden dit iets wat hun zakelijke reiservaring duidelijk verbetert, terwijl de Boomers goede Wifi belangrijker vinden.

Het privéleven en de mogelijkheid om goede relaties met vrienden en kinderen tijdens zakenreizen te blijven onderhouden, is met name voor Baby Boomers erg belangrijk. Millennials of Gen X’ers hechten hier veel minder waarde aan.

Lees verder