We zitten ons ziek

Bijna 9 uur. Dat is het aantal uur dat we gemiddeld per dag stilzitten. En dat is minder onschuldig dan het lijkt. Wie te lang stilzit, loopt bijvoorbeeld meer risico op kanker. Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) heeft over dit thema voor de eerste keer een aanbevelingsrapport opgesteld. Bedoeling? De ingebakken zitcultuur te helpen doorbreken.

In totaal zitten we gemiddeld 50 tot 85% van de dag stil, vooral op school en op het werk. Maar ook in onze vrije tijd zitten we vaak. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen spenderen heel wat tijd voor computer- en televisieschermen, tablets en smartphones. Opvallend is dat zo goed als alle Vlaamse jongeren in het weekend meer dan 2 uur per dag achter een beeldscherm zitten.

Bewegen volstaat niet

Volgens de internationale richtlijn moet een volwassene dagelijks minstens 30 minuten actief zijn. Die beweegtijd mag je opsplitsen in blokjes van 10 minuten. De hartslag moet wel verhogen: je moet voelen dat je een inspanning levert (dat voel je bijvoorbeeld wanneer je een trap op loopt). Slenteren is dus weinig effectief, stevig doorwandelen tegen een tempo van 5 à 6 kilometer per uur is dat wel.

Alleen is dagelijks een half uur bewegen niet voldoende. Wie een half uur per dag matig intensief beweegt, maar de overige 11,5 uur op de sofa of achter de computer doorbrengt, is toch niet goed bezig. Beter is het om gedurende de dag ook het stilzitten af te wisselen met rechtstaan en kleine beetjes bewegen. De richtlijn is elk half uur even rechtstaan en rondwandelen. Dat hoeft maar enkele minuten te zijn.

Spieren in sluimerstand

Waarom is het zo belangrijk om dat lange zitten te doorbreken? Omdat je spieren anders overgaan tot een soort van sluimerstand. Hierdoor verhogen de suikerniveaus in je bloed, verbrandt je lichaam onvoldoende vet en stromen je bloed en lymfevloeistoffen trager. Er komt met andere woorden zand in de menselijke machinerie, met alle gevolgen van dien: meer kans op kanker, diabetes, hart- en vaatziektes, overgewicht…

Lees verder op de site van VDAB